archeoologia, paleologia, antropologia - rozważania laika
Blog > Komentarze do wpisu
Ludzie neandertalscy musieli konkurować z hienami
studentnews.pl
W środkowym paleolicie na terenie Europy neandertalczycy musieli konkurować z hienami o źródła pożywienia. Wskazują na to wyniki analiz międzynarodowej grupy antropologów, które zostały opublikowane w ostatnim numerze tygodnika "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Międzynarodowa grupa badaczy zajęła się ostatnio analizą fragmentu kości udowej odnalezionej w 2002 r. na francuskim stanowisku jaskiniowym Les Rochers-de-Villeneuve. Datowanie radiowęglowe wykazało, że ten fragment szkieletu człowieka neandertalskiego pochodzi sprzed blisko 41 tys. lat, z warstwy archeologicznej odpowiadającej okresowi środkowego paleolitu.
Na zdjęciu: Lewa kość udowa
z Les Rochers-de-Villeneuve.
Najciekawszym aspektem tego znaleziska z zachodnio-francuskiego regionu Vienne, jest fakt, że pochodzi z jaskini, która była na zmianę zamieszkiwana przez grupę ludzi neandertalskich i drapieżniki, głównie hieny. Co więcej, kość nosi ślady zębów zwierzęcych.
Grupa naukowców działających pod kierownictwem Cedrica Beauval z Instytutu Prehistorii i Geologii Czwartorzędu Uniwersytetu w Bordeaux podejrzewa, że taka bliskość ludzi i hien może świadczyć o istniejącym w środkowym paleolicie współzawodnictwie pomiędzy tymi dwoma grupami o źródła pożywienia i przestrzeń życiową.
Analiza próbki DNA pobranej z fragmentu kości potwierdziła, że badacze mają do czynienia z jednym z ostatnich osobników człowieka neandertalskiego w Europie. Grupa zamieszkująca ok. 41 tys. lat temu jaskinię w Les Rochers-de-Villeneuve żyła w okresie stopniowej kolonizacji Europy przez ludzi współczesnych.
Badacze nie mogą stwierdzić na podstawie zabytków z Rochers-de- Villeneuve czy neandertalczycy padali ofiarą hien, czy jedynie ich zwłoki stanowiły łup drapieżników.
(PAP)
poniedziałek, 30 października 2006, drogi_r

Polecane wpisy

• Neandertalczycy żyli niebezpiecznie

studentnews.pl Nowoodkryte szczątki neandertalczyka z poważnymi uszkodzeniami prawego przedramienia potwierdzają, że życie przedstawicieli tego gatunku było bar

• Ostatnia twierdza neandertalczyka

Gibraltar - najdalej na południe wysunięty kraniec Europy - byłmiejscem, w którym najdłużej uchował się neandertalczyk. Tam teżrozbity na małe grupki ostateczni

• Ślady neandertalczyków na Gibraltarze

Naterenie Europy neandertalczycy nie wymarli 35 tys. lat temu, jakdotychczas sądzono - wynika z badań zabytków kultury człowiekaneandertalskiego sprzed 28 tys.

TrackBack