archeoologia, paleologia, antropologia - rozważania laika
Blog > Komentarze do wpisu
Neandertalczycy żyli niebezpiecznie
studentnews.pl
Nowoodkryte szczątki neandertalczyka z poważnymi uszkodzeniami prawego przedramienia potwierdzają, że życie przedstawicieli tego gatunku było bardzo niebezpieczne.
Maria i Fred Smith z Loyola University w Chicago badając szczątki odkryte w 2000 roku w słynnej dolinie Neandertal niedaleko Duesseldorfu stwierdzili, że żyjący przed 42 tys. lat osobnik uległ około półtora roku przed śmiercią złamaniu kości łokciowej w prawej ręce.
W chwili śmierci osobnika złamanie nie zrosło się jeszcze w stu procentach. Na pewno przez ostatnie miesiące życia był on do pewnego stopnia zdany na pomoc innych. Także pierwszy szkielet tego gatunku, odkryty przed 150 laty na tym samym stanowisku w Neandertal nosił ślady poważnych uszkodzeń głowy i lewego ramienia.
Podobne uszkodzenia wykazuje duża część z pozostałych 300 znalezisk, co pozwala domyślać się, że życie prehistorycznych myśliwych było bardzo niebezpieczne. Badacze porównują charakter obrażeń obserwowanych u neandertalczyków z kontuzjami współczesnych amerykańskich zawodników rodeo. Homo neanderthalensis zamieszkiwał przez ponad 200 tys. lat całą niemal Europę i Bliski Wschód. Wymarł około 27 tys. lat temu.
(PAP)
poniedziałek, 30 października 2006, drogi_r

Polecane wpisy

• Ludzie neandertalscy musieli konkurować z hienami

studentnews.pl W środkowym paleolicie na terenie Europy neandertalczycy musieli konkurować z hienami o źródła pożywienia. Wskazują na to wyniki analiz międzynar

• Ostatnia twierdza neandertalczyka

Gibraltar - najdalej na południe wysunięty kraniec Europy - byłmiejscem, w którym najdłużej uchował się neandertalczyk. Tam teżrozbity na małe grupki ostateczni

• Ślady neandertalczyków na Gibraltarze

Naterenie Europy neandertalczycy nie wymarli 35 tys. lat temu, jakdotychczas sądzono - wynika z badań zabytków kultury człowiekaneandertalskiego sprzed 28 tys.

TrackBack